Reactie Alex Agnew

Hier de reactie van Alex Agnew op de klacht tegen hem. De plooien zijn ondertussen gladgestreken.

Geachte,

Vanochtend is me ter ore gekomen dat de Joodse gemeenschap een klacht tegen me indient wegens beledigende uitspraken over het joodse volk in een interview dat ik deed voor P-Magazine. Laat ik even duidelijk stellen dat ik geen racist of antisemiet ben, noch het ooit ben geweest, noch van plan ben het te worden.

Ik heb alle begrip voor het feit dat de Joodse gemeenschap aanstoot neemt aan een aantal van mijn uitspraken, en voor één ervan ben ik alvast bereid toe te geven dat ze wat ver ging. Het betreft de uitspraak: "En waarom moeten we aan de joden maar sorry blijven zeggen voor het feit dat ze zich hebben laten afmaken in concentratiekampen, in plaats van te sterven met een geweer in hun handen zoals mijn overgrootvader." Met dit heel erg ongelukkig verwoord statement wilde ik eigenlijk zeggen dat heel erg veel mensen tijdens de tweede wereldoorlog het leven gelaten hebben en dat het Joodse volk geen monopolie heeft wat betreft menselijk leed.

Door deze spijtige verwoording lijkt het alsof ik nu impliceer dat de joden de Holocaust aan zichzelf te danken hebben en niet het slachtoffer waren van het gruwelijke bewind van de Nazi’s. Dat is uiteraard niet mijn bedoeling. Ik weet ook best wel dat het Joodse volk zich in de getto-opstand in Warschau dapper verweerd heeft tegen de nazi’s.

Ik hoop wel dat de context van het artikel duidelijk in acht genomen wordt. Het gaat namelijk over ergernissen en ongenuanceerd gal spuwen, liefst op een zo grappig mogelijke manier.

Ik ben voor dat interview benaderd als Alex Agnew, de comedian, niet als Alex Agnew, de politieke analist. Ik heb geen politieke achterban en kom niet op voor een politieke partij: Ik ben een komiek. Ergernissen zijn nu eenmaal vaak grof en ongenuanceerd en als komiek is het ook mijn taak om dingen aan de kaak te stellen. Dat je dan van tijd tot tijd op een gevoelig onderwerp botst is onvermijdelijk.

Het is ook heel erg om te constateren dat vrije meningsuiting steeds moeilijker wordt in deze woelige tijden. Ik wil het Joodse volk niet beledigen, maar ik wil ook geen uitzondering voor hen maken. In een democratie is het namelijk toegestaan om op iedereen kritiek te hebben, zij deze gegrond of ongegrond.

Ik wil ook duidelijk benadrukken dat ik nergens in het interview aanzet tot haat jegens het Joodse volk, noch aan ontkenning doe wat betreft de Holocaust. "Diegenen die beweren dat (de Holocaust) nooit gebeurd is, zijn mongolen van het ergste soort, maar ze mogen dat wel zeggen, vind ik." Dit zijn mijn letterlijke woorden uit het artikel.

Het gaat mij dus enkel om het principe van vrije meningsuiting. Om de grote politieke filosoof Noam Chomsky even te citeren: "Als we niet geloven in het recht op vrije meningsuiting voor de mensen die we verafschuwen, geloven we er helemaal niet in." Mooier zou ik het zelf niet kunnen verwoorden.

Onthoudt u vooral dit: Het is misschien niet uw soort humor, maar het is allemaal maar om te lachen. Als iedereen dit artikel au sérieux zou nemen, moet ik dan ook nog een klacht verwachten van Stan Van Samang wegens mijn doodsbedreiging aan zijn adres, van Patrick Janssens omdat ik gezegd heb dat ik hem niet zo'n toffe burgemeester vind, van Marie-Rose Morel, omdat ik vind dat ze zo vreselijk arrogant kan zijn, van de Mediamarkt, omdat hun service te wensen over laat, van extremistische moslims omdat ik hun praktijken verwerpelijk vind, van Brigitta Callens, Angelina Jolie of al die andere namen die ik noem? Peter Van De Veire van Studio Brussel vond het artikel alvast hilarisch en het talrijk opkomende publiek in mijn zalen weet mijn vorm van humor ook wel te smaken. Ik viseer niet één bepaalde groep mensen; voor mij blijft niemand buiten schot, inclusief mezelf. We zijn allemaal maar mensen. We hebben allemaal onze fouten. Laten we er gewoon eens om lachen.

Volstrekt niet antisemitische groeten,

Alex Agnew

bron: wittenond.be

Geen opmerkingen: